Peťo Reťo :)

Bratislava
Slovakia

O mojej ceste do Hastings v roku 1997. 7.12.2007

Bola to moja prvá cesta na dlhšiu domu preč z domu a ešte k tomu do cudzej krajiny. Išlo síce len asi o 10 dní, ale pre 13-ročného chalana aj tak bomba :D. Cestovali sme autobusom. Vtedy nám to síce až také strašné nepripadalo, ale stráviť vyše 20 hodín v obyčajnej karose tam a 20 hodín naspäť, to by som dnes asi prirástol k sedadlu. Okrem toho sa šoférom hneď pri odchode na slovenskej diaľnici podarilo geniálne číslo, keď asi trošku prispali a zobudili sa až na to, keď im protiidúce auto celkom odtrhlo ľavé spätné zrkadlo :D

V Hastings bolo cool, zastavili sme sa v Cantenbury (miestna katedrála) a potom sme podnikali výlety do okolia (Rye, Brighton, Londýn, ...). Bývali sme v rodinách (heslo dňa "TV & Chips"), odkiaľ sme každé ráno išli až do obeda do školy a potom hurá na výlety. Na ceste naspäť sme sa ešte zastavili v Londýne, pozreli si pamätihodnosti a po superrýchlom 20-hodinovom zážitku v autobue sme šťastne dorazili domov.

PS. Prednedávnom sa mi dostal do ruky zošit, ktorý som používal ako denník na časti týždenného výletu do Hastingsu v oný septembrový týždeň roku 1996. Pre zaujímavosť prikladám text 12-ročného dieťaťa. Tu je jeho doslovný prepis:

Sobota:
Keď sme išli cez Rakúsko videli sme stádo danielíc. Do Frankfurtu sme prišli k večeru, ale videli pár lietadiel z blízka, v 20-30m výške. Potom večer bol nádherný pohľad na svetlá mesta v tme. Belgické hranice sme prespali. V rámci EU nás ani nezastavili. Cítil som sa dobre, po úvodnom šoku, že sme išli na BB. Vtedy som si dal 2. 1/2 Kinedrilu.

Nedeľa:
Zastavili sme sa v Oostende a keď šoféri spali, Miro našiel 2x1b.fr. a jeden mi dal. Pred cestou trajektom som užil kinedril. Ten však robí asertivitu, takže som nebol na Veľ.Pot. asi 60 hod. Na lodi mi bolo prvú 3/4-1 hod dosť zle, ale potom som si zvykol a aj som zaspal. Bol to krásny pohľad na more. V Cantenbury sme pozreli katedrálu. Bolo tam nádherne, bohu ž. až na 1 obr. sa nedalo pre tmu fotiť, alebo to bolo zak. V Hastingse bola ukrutná zima a keď sme prišli do rodiny nebol som nadšený. El. drôty sú na chodbe, handry a vedro na 1. medziposch., ale inak je tam dobre a čisto, ale nemajú sprchu. Je tam toilet, kuch, 4. izby pre návšť., spálňa, obývačka, herňa. Dom má 4 posch + 2 medziposch. Vybalil som sa a asi 1 hod. som plakal. Išiel som spať o 7.45 PM UK.

Pondelok:.
Raňajky boli dobré zjedol som misku CF s milk a mal som disť. Vstupný test bol: 5 ot. neroz - 1 roz a 1 roz.čiast. Potom nás dali do tried ale nie podľa výsledkov. Tak nás dajú až v Str. aj podľa aktivity. Na prvej hodine som sa stále hlásil. Robili sme blbosti:
  • Muž išiel do záhr. s batohom a zomrel. Why? (parašute)
  • Muž išiel do baru, chcel vodu, barman na neho zamieril zbraňou a muž sa poďakoval a odišiel. Why?
  • Vyškrtávali sme z 1. vety až zost. 1 slovo.
Priehliadali sme si Old a New Town. Urobil som pár fotiek, typ.angl.dom.odf.až.v Rye. Pozreli sme krivý kostol, dom na cint., divadlo v koniarni, bytúnok, upr. záhr a najst. kostol v Hast.

Potom sme išli do Sea Life center a bolo tam perfektne. Boli sme aj v tuneli medzi rybami. Katke som kúpil žraloka+ametyst a urobil zom z 1p+2x20p plaketu. Potom sme sa vrátili. Ukázali nám strmú zubačku (foto.) na hrad Hast a vysoké ryb. domy (Foto.), ktoré sú aj skladištia (zápach) Katke som na pláži našiel mušle a kamene. Packed Lunch = hamb (nepoživateľný [aj Igor si to myslí]), Cola (OK), Ruská Dobožka (OK) a Jablko. Mal som svoje jablká, kak.rez + Milka a pitie ale zostalo na utorok. Večera bola dobrá (vajcia[x], cvikla[x], omáčka[x], paradajky[ok], pizzu[ok], šalát zel[ok], zemiaky[ok],). Potom som zavolal a 1 m. som plakal. Potom som sa pobalil na zajtra a odišiel som na diskotéku. Bolo tam fajn. Tancovali sme asi 1h v kuse a potom ma boleli nohy. Potom som išiel spať.

Utorok:
Dnes sme mali norm. vyučovanie. Šialené Rusky plakali. Moc sa mi to nepáči, lebo buď je to pťažké, alebo priľahké. Potom sme išli do mesta Brighton. Cesta tam+späť trvala cca 3hod. Zažili sme zápchu cestou späť. Autá boli kam len oko dovidelo. V Brightone sme si pozreli royal pavilon (kráľovský dom) a potom sme išli do obchodov. Najprv som v RP. komplexe kúpil maminke vejár a ešte som kúpil aj brožúru. [Dievčatá ma požiadali, aby som im napísal úlohu, a ja som to akceptoval. packed lunch bol hrozný. Zjedol som len dobožku. Raňajky: Corn Flakes + Milk&tea.] Potom som išiel do mesta a kúpil som ocinkovi Timera a ostatným aj ockovi mydlá. Zabudol som na st.rodičov, preto musím v Str. kúpiť ešte 2x mydlo. Mušle na pláži som nezbieral. Budem v Piat. Potom sme išli s Mirom na mólo Pier. Miro našiel 21p a ja 2p, ale Miro ich všetky prehral a ja ušetril. Potom sme išli domov. Večera bola dobrá:(fazuľa+chips+hamburger+džús) všetko som zjedol až na 2 kúsky hamb., lebo aby človek tú obr. večeru zvládol, musí mať hlad ako vlk. Vypil som aj rozr. džús a išiel som späť.

Streda:
Stal som dosť neskoro, preto som sa umyl až po raňajkách. (aj s kakaním a um. zadku to bolo 12 min) Tie boli ako obyčajne. V škole sme odsudzovali atď. Na hrad sme išli poz. lanovkou. V Jaskyniach bolo dobre. Boli tam len figuríny. Na hrade aj v jaskyniach sme pozerali film. Z hradu je len pár stien a inak nič. Naspäť sme išli pešo. Cestou som kúpil 2 mydlá. Ešte musím kúpiť pavúkový cukor a katinke prívesok. Večera bola na nič, zjedol som len zemiaky (bola tam ešte kapusta, hnusná párka a nejaká varená zelenina.). Potom som lúštil krížovky, umyl sa šiel spať.

Štvrtok:
Stal som o 6:00, ale rozmýšľal som do 7:45, tak som sa umýval ako včera po raňajkách a autonym. Raňajky - ako ob. V škole sme boli v múzeu, a tam nám Chris dal papiere s otázkami, a my sme museli zistiť odpovede. Potom sme išli do Rey. Tam sme dostali tiež papier s otázkami, potom sme sa rozišli, a museli sme sa pýtať ľudí na odpovede. Boli sme aj na veži St.Mary´s Church (viz fot+poh.) Keď sme mali všetky otázky, museli sme sa dostať do Information Center. Tam sme mali zobrať mapu a vyznačiť cestu, kadiaľ sme išli. Mapa však stála 40p. Musel som teda (lebo sa nám (a hlavne mne) nechcelo platiť po 10p) vyprosiť FREE MAP (mapu zadarmo) od predavačky. Pýtala sa, načo mi je, a keď som jej to vysvetlil, povedala, že mám veľmi dobrú angličtinu. S mapami a papiermi s odpoveďami sme mali prísť o 4:45 do autobusu. Stihli sme to tak tak. Keďže všetci mali všetko správne (čiastočne vďaka odpisovaniu (odpisovalo sa aj v múzeu)) vylosovali víťaza, a ten dostal obr. čokoládu (25x10 cm), ale ja som to nebol. keď sme prišli do Hastingsu, rozvážali nás domov, ale nás zaviezli ku hotelu, ktorý je ďalej od školy. Takže sme šľapali tú istú cestu + 500 m od hotela k škole, ako keby nás bol zaviezol pred školu, lenže to bolo o 45 min dlhšie, lebo sme sedeli v autobuse, kým rozvážal ostatných. Na večeru sme teda (ja+Luca+Táňa) prišli 20 min neskoršie. Aj tak som zjedol len zemiaky (bola tam ešte mrkva, kapusta, omáčka, a mrkva+hrach+omáčka+kapusta napchatá do pagáča). Potom som naplnil fľašu (teší ma, že mám prebytok: 2xkak.rez, 1xlimonáda, 1xtyčinka), ale zvyšuje mi aj sirup (naplním celú fľašu), pripravil si veci, umyl sa a išiel spať. Teším sa na zajtra.

Piatok:
Dnes to bolo ako vždy. V škole boli vysvedčenia a potom sme išli nakupovať. Miro nám kúpil pečivo (chlieb, rožky, žemľu a papriku+uhorku) a ja poskytnem paštiky, lebo už som nemal peniaze. Po návrate som išiel pre INS. IN SUGAR, ale bolo zavreté. Spiknem sa s maminou proti ocinovi (HAHA). Potom som Katke kúpil zub a našiel jej pero z čajky. Potom som išiel domov, vybalil sa, pobalil sa a išiel spať. Na večeru boli: Fishfingers and Chips (rybie prsty, hranolky, hrášok varený, džús) a všetko som zjedol.

Sobota:

Pozn. prepisovateľa: Tu denník končí. Ešte zachytím zopár ďalších spomienok:

• Jeden deň pred školou, keď mali akurát Rusky fajč pauzu, prišla Rusknáková a vynadala im, lebo hrešili po rusky.
  • Vo štvrtok, sme cestou do múzea videli, ako jedno auto rozbilo inému stojacemu auto spätné zrkadlo. Čo sa týka otázok v múzeu, jednou z nich bolo niečo o veľkom portáli, ktorý bol umiestnený na prízemí medzi dvoma miestnosťami (myslím, že druhá bola bohato zdobená, niečo ako indian-style). Na poschodí bola expozícia živočíchov, pamätám si nejaké vtáky a zvieratká a nad schodiskom viseli obrazy ľudí.
  • Otázky v mestečku Rye sa jednak týkali orloja na kostolnej veži a myslím, že jednou z otázok bolo aj zistiť meno najstaršej krčmy. Ak ma pamäť neklame, bolo to niečo s morskou vílou?
  • V jeden deň mi domáci vynadali, že som bol v kúpeľmi 1/2 hodinu so zdôvodnením, že aj oni sa musia ráno vychystať do práce.
V sobotu bol náš program približne takýto: Išli sme do Londýna, kde sme sa odfotografovali pred Buckinghamským palácom, prešli sme sa po jednom z londýmskych parkov, navštívili sme múzeum Madamme Toussaud´s (bolo tam zakázané fotografovať a jediná povolená fotka s Arnoldom Schwarzeneggrom bola za 20 libier). Okrem toho sme videli sme kráľovskú stráž, ktorá sa nemôže pohnúť, nech by sa dialo hocičo. Potom sme išli do nejakého hypermarketu, kde som sa po malej prechádzke medzi uličkami s množstvom tovaru (explicitne si spomínam na veľný výber puzzle) strávil asi 30 minút pozeraním na "zázračné pohľadnice" (ak sa na ne pozrieš rozostrenými očami, uvidíš v nich obrazec). V živote ma tak neboleli oči.